tisdag 3 augusti 2010

Dag 9 och 10, Kiruna och Abisko

Framåt kvällen den åttonde dagen på resan insåg vi att vad vi behövde var en vilodag! Så vi bestämde oss för att avstå från den utflykt som vi planerat till Sjisjka. Istället sov vi ut och flanerade runt i Kiruna och hade det lugnt och skönt.

Sedan var det dags igen; 9:31 den tionde dagen gick färden vidare mot Narvik men vi hoppade av vid Abisko turiststation som alltså har egen tågstation. Här är enormt välorganiserat och fullproppat med människor fast jag hade väntat mig lite mer "jopp-hej-di-hej-da"-stämning.
Hursomhelst, vi tog liften upp på Nuolja. Det var en vanlig sittskidlift och den tog oss till 900 m.ö.h.

Väl däruppe bestämde vi oss för att "bara" gå till "högsta" toppen...men när vi kom dit visade det sig att det fanns en högre topp bakom och dessutom en snöfläck som måste undersökas. Där hittade vi en tillfrusen termos med örtte och en gammal juiceburk som såg ut att vara från 50-talet. Sedan tog vi itu med "högsta" toppen... :-)
Vi smakade på vattnet i bäcken, underbart svalt och friskt.Att åka linbana ner är inget för fegisar men utsikten är hänförande!

Efter middagen stannade Erik på rummet och vilade men jag skulle förstås ranta ut och titta på en bro och en kraftverksruin!

3 kommentarer:

  1. Efter högläsning av den här biten av er resa så är vi helt eniga om att vi vill också klättra upp på de här bergen... det ser väldigt härligt ut fast håller med om att inget för fegisar (men det är ju inte vi, i alla fall ingen utom kanske jag). Men vi undrar (sedan förra avsnittet): hur kan polcirkeln flytta sig?

    SvaraRadera
  2. Är den första bilden en bild på "Lapporten", minns den från min fjällvandring för ca 45 år sedan...?
    Jag hade nog haft svårt för den öppna liften, hur kändes det?
    Härlig bild på dig Cecilia vid fjällbäcken!
    Lars

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycke att läsa och fina bilder att titta på! Den här bloggen uppdateras ju inte hos mig som din vanliga blogg så jag har inte kommit ihåg att det är här du skriver nu! Ni verkar ha upplevt mycke!

    SvaraRadera