lördag 7 augusti 2010

Dag 11 och 12! (I efterhand!)

Efter en härlig frukost på Abisko turiststation plockade vi ihop lunchpaket och begav oss till tåget mot Narvik.
Malmbanan är otrolig! Lite svårt att fotografera för det blir genom fönstret och det var så mycket folk på tåget men banan snirklar sig fram mellan fjäll och längs klippväggar.
Väl framme i Narvik letade vi upp campingen där en liten stuga väntade på oss med låset upp-och-ned. :-) Sedan gick vi tillbaka in till Narvik och ännu en linbana. I Narvik (Norge?) ser Herr Gårman lite otäck ut, påminner om ilskna gubben som rövar bort hunden i Tant Grön, tant Brun och Tant Gredelin.

Rätt så trötta var vi och det var skönt att trampa omkring däruppe vid toppstugan, äta ett rejält mål mat på restaurangen och sedan åka linbana ned igen. Detta var en något mer organiserad fjällplatå, stor mast på toppen och på vintern åtminstone tre olika liftar till igång. En bit bort fanns förstås en fjällbäck med härligt friskt vatten och Erik fyllde en flaska. (Nej, det är inte vi på bilden ovan. Om man tittar under balkongen ser man LKABs stora malm-hamnanläggning nere i Narvik)

Sedan shoppade vi i norsk dagligvaruhandel och hittade alla möjliga kuliga grejor som inte finns i Sverige och sedan gick vi till stugan och hade en lugn kväll. Från fönstret i stugan kunde vi se masten på toppen som vi nästan varit uppe vid tidigare på dagen! (Klicka på bilden så syns den tydligare!)

På torsdagens morgon tog vi tåget till Kiruna och det kändes rätt mycket som en åka-hem-dag, vi skulle bara vänta på sovtåget som gick framemot eftermiddagen.

När vi klev på det var jag lite inriktad på en dyr men hyfsad middag på restaurangvagnen...men den var kvar i Luleå för reparation varför vi livnärde oss på renklämmor och te, vi hade inte packat någon matsäck att tala om, bara en gräslig massa kolor som ramlade ner i korgen när vi provianterade lite grand i Kiruna!

Det gick fint att sova på tåget och när vi vaknade var vi i Ockelbo! (Tänk ändå!)

Tyvärr var tåget en hel timme försenat vilket var precis den tid som var mellan ankomst av sovtåg och avgång för tåget mot Göteborg, men dels så kördes en del av tiden in och dels tror jag man ändrade ankomstplattform så när vi gled in i Stockholm så var det bara att gå tvärs över perrongen och upp på Göteborgståget, hur smidigt som helst!

När vi vant oss lite vid att vara hemma och alla minnen bubblat upp och hamnat på rätt ställe och alla intryck sorterats lite grand ska vi skriva ett sista inlägg, men just nu är det rätt skönt att vara hemma igen!