onsdag 28 juli 2010

Dag 3 och 4, Fågelsjö, Östersund och Vilhelmina

Vi vaknade i Fågelsjö på tisdag morgon av att solen sken en liten stund. Det höll inte i sig utan vädret varierade mellan tveksamt uppehåll, duggregn och ösregn! :-)
Gammelgården i Fågelsjö var verkligen fantastisk; julafton 1910 lämnade paret som bodde där allting precis som det stod och gick tvärs över sin gård till sitt nybyggda hus, Amerikahuset! Om man har vägarna förbi så är det guidad tur varje hel timme från 11 till 16. Där finns också ett café med härliga, hembakta bullar och kakor och en spångad naturstig, precis lagom lång för trötta fötter och med mognande hjortron vid sidan av!Väldigt vänligt bemötande från personalen som både hämtade vid stationen och skjutsade dit ned när det var dags för avfärd.Man måste vara i tid så att man kan vrida plåtstinsen så att tåget stannar vid den lilla perrongen av trä!Vi hade en skön stund nere vid station då det faktiskt var riktigt fint väder, såg oss om och vandrade en bit längs rälsen.16:37 kom tåget och vi steg på för att åka till Östersund. Vi kom dit ganska sent men fick nyckeln till vandrarhemmet på Jamtli i ett litet skåp som vi öppnade med personlig kod!

I Östersund pågår Östersundsyran; massor av musik och öltält och annat men vi var trötta och gick och lade oss utan att ens blogga efter en sen promenad genom ett stängt Jamtli.

I morse fick Erik, som fyller år idag, gratis frukost på vandrarhemmet och en liten flagga på sin bricka!

Sålunda stärkta till kropp och själ tog vi en ganska tuff promenad upp till Frösötornet! På vägen tittade vi på en runsten från 1000 eKr. Mycket långt, mycket brant och mycket varmt var på vägen till tornet men belöningen var varsin räkmacka på serveringen innan vi tog hissen upp i tornet.Där var inte så lätt att ta kort genom fönstren men vi kunde se bort till Gunnarfjell i Norge!Hiss upp men utsides trappa ned ur tornet, lite hisnade det allt!Sedan knallade vi och gick hela vägen tillbaka till Jamtli där vi besökte museet som hade massor med fina saker men vi var helt inställda på Överhogdalsväven från 800 e Kr! Vi såg en del saker mer och så gick vi förstås i museishopen som var extra allt! Det blev en dyr historia!:-)

Ett nytt möte med en Plåtstins på Jamtli hållplats lät oss kliva på tåget mot Vilhelmina och nu är vi mycket förtjusta i Vilhelmina och planerar att försöka stanna lite längre än vi tänkt här!
(Förresten, när bommarna fälldes i Jamtli var det en dam som stod en bit bort och med bästa vilja i världen försökte rädda livet på oss; hon såg liksom inte mjölkpallsperrongen och trodde att vi inte fattade att tåget var på väg och hon hojtade ganska upprört åt oss!)
STF-s vandrarhem här är i den gamla kyrkstaden och vi har en fantastisk lägenhet, ett rum med kök och badrum! (175 kr per natt för oss båda två!)Vi avslutade födelsedagen med att äta fin middag på Lilla hotellet, Souvas med pressad potatis och Erik åt glass till efterrätt! I morgon ska vi återgå till lite mer lågbudgetliv!

1. En sådan där plåtstins skulle man allt ha. Det låter som en härlig födelsedagsmiddag, grattis än en gång Erik!
    Snart får ni väl syn på självaste polcirkeln... Fortsatt lycklig resa norrut mot Narvik!
    Lars

2. Försenade grattis från oss också! Roligt att höra att Vilhelmina är fint - där har Magnus' syster och svåger sommarhus och någon gång skall vi lyckas åka dit och hälsa på

3. och Överhogdalsvävnaderna - det var ju helt häftigt! Hade inte riktigt fattat att de fanns

4. Åh, var det det huset du berättade om? Galet coolt, det skulle jag gärna vilja se någon gång! Utsiktstornet var ju inte så dåligt det heller... puss!

5. Väldigt fin bild på Erik btw! Han har blivit riktigt brun :D

6. Vad skönt att se att ni fått lite sol längst vägen! Här Ö S E R regnet ner och har gjort så i flera dagar! Men väderrapporterna lovar bättre väder till kvällen och er ångtågsfärd!

Jag mailar mitt mobilnummer och håller tummarna för bättre väder i morgon!